Прихильники

Протидія булінгу та насиллю

 


Якщо Ви стали жертвою булінгу, учасником такої ситуації або її свідком, повідомте про це за допомогою гугл-форми. Перейдіть за лінком тут і розкажіть про це детально.








Звіт

про проведення онлайн-тижня з протидії булінгу

у Комунальному закладі «Оленівський ліцей з дошкільним підрозділом»

у період з 26 вересня по 30 вересня 2022/2023 н.р.

 

З 26 вересня по 30 вересня 2022/2023 н.р. у Комунальному закладі «Оленівський ліцей з дошкільним підрозділом» пройшов онлайн-тиждень з протидії булінгу, організований та проведений практичним психологом закладу Горденковою Анастасією Олександрівною.

Розпочався Тиждень інформаційною хвилинкою про те, що таке булінг, які причини його виникнення та до чого він може призвести. Також батькам здобувачів освіти ліцею було запропоновано пройти онлайн-опитування про безпеку в закладі освіти.

Наступного дня, 27 вересня, практичний психолог Горденкова А.О. ознайомила учнів 1-11 класів із міфами та фактами про булінг. Школярам було запропоновано пройти онлайн-анкетування для виявлення випадків булінгу в ліцеї.

У середу, 28 вересня, з учнями 5-11 класів практичний психолог провела годину спілкування «Що таке булінг та як його уникнути?», під час якої учні дізналися, що робити, якщо вони самі стануть учасниками подібної ситуації, як діяти в таких випадках, куди звертатися та які види відповідальності загрожують булеру.

У четвер, 29 вересня, школярам будо запропоновано до перегляду відеоматеріал. Для учнів 1-4 класів – повчальний мультфільм «Що робити, якщо тебе ображають»; для учнів 5-7 класів – навчальний мультфільм «Стоп булінг: поради дітям»; для учнів 8-9 класів –  перегляд мультфільму «Жив собі чорний кіт» та його обговорення; для учнів 10-11 класів – інформаційний лекторій про булінг. Учителям було запропоновано відеолекторій «Зупинимо булінг – захистимо дітей!»

У п’ятницю, 30 вересня, учні отримали поради від психолога «Як допомогти дітям упоратися з булінгом?» Анастасія Олександрівна провела співбесіду з класними керівниками за результатами діагностик. Також практичний психолог ознайомила учасників освітнього процесу з механізмами звернень та повідомлень про випадки булінгу онлайн  за допомогою блогу практичного психолога Горденкової А.О. 










Безпека дітей в інтернеті (методичні матеріали)


План

заходів в рамках Тижня з протидії булінгу

в КЗ «Оленівський ліцей з дошкільним підрозділом»

з 26.09 по 30.09.22

                                                                                            

№ з\п

Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу  закладу освіти. Види та форми роботи

Термін проведення

Цільова аудиторія

1.

Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти

26.09.22

Батьки учнів 1-4 класів

2.

Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів

27.09.22

Учні 5-11 класів

 

3.

Повчальний мультфільм для учнів 1-4 класів «Що робити, якщо тебе ображають»

https://www.youtube.com/watch?v=08j-_pQt3A4

28.09.22

Учні 1-4 класів

4.

Перегляд мультфільму «СТОП БУЛІНГ! Поради дітям»

https://www.youtube.com/watch?v=0DLc_jAZ2hA

28.09.22

Учні 5-7 класів

5.

Відеолекторій для вчителів «Зупинемо булінг. Захистимо дітей!»

https://www.youtube.com/watch?v=7FdiVyQeI2U

28.09.22

Вчителі

6.

Перегляд мультфільму «Жив собі чорний кіт»

https://www.youtube.com/watch?v=8guUDoMg3sg&t=289s

28.09.22

Учні 8-9 класів

7.

Організація механізмів звернення для повідомлень про випадки булінгу онлайн у блозі практичного психолога

29.09.22

Практичний психолог

8.

Інформування про булінг учнів 10-11 класів

https://www.youtube.com/watch?v=UG1-AR7T7X0

28.09.22

Учні 10-11 класів

9.

Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу

30.09.22

Класні керівники

10.

Поради психолога « Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

30.09.22

Учні 3-11 класів

11.

Година психолога в 5-11 класах «Що таке булінг і як його уникнути?»

29.09.22

Учні 5-11 класів

12.

Булінг: 10 міфів та фактів

http://magnolia.org.ua/en/content/buling-10-mifiv-ta-faktiv

27.09.22

Учні 5-11 класів

 

  

 

 

   Методичні рекомендації щодо виявлення та реагування на випадки домашнього насильства                                 

                                                 План заходів

психологічної служби

КЗ «Оленівський ліцей з дошкільним підрозділом»

із запобігання та  протидії булінгу й насильства

у 2022-2023 н.р.

 

№ з/п

Назва заходу

Відповідальний

Термін виконання

Опрацювання законодавчих, нормативно-правових актів, інформаційне забезпечення щодо запобігання та протидії булінгу й насильства

 

1.

Опрацювання законодавчих та  нормативно-правових актів:

-        Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»;

-        Указ Президента України від 21 вересня 2020 року №398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»;

-        Наказ МОН від 28.12.2019 № 1646 “Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”;

-        Наказ МОН від 26.02.2020 № 293 “Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти”;

-         Лист МОН від 28.10.2014 № 1/9-557 “Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей”;

-        Лист МОН від 02.10.2018 №1047 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами”;

-        Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 “Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству”;

-        Лист МОН України від 14.08.2020 року №1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)”.

Практичний психолог

Горденкова А.О.;

класні керівники

Серпень, 2022 р.

2.

Обговорення правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочного стенду

Практичний психолог

Горденкова А.О.;

класні керівники

Вересень, 2022 р.

3.

Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу онлайн та офлайн

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Вересень, 2022 р.

4.

Поновлення інформації щодо запобігання та протидії булінгу й насильства на сторінках блогу практичного психолога

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Вересень, 2022 р.

Робота з педагогічними працівниками ліцею

5.

Виступ на засіданні методичного об'єднання вчителів початкових класів та класних керівників щодо запобігання та протидії булінгу й насильства в ліцеї

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Відповідно до плану роботи МО вчителів початкових класів та класних керівників

6.

Консультування класних керівників з проблемних ситуацій щодо булінгу та насильства в класному колективі

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Протягом року за потребою

7.

Виступ на педраді «Проблема виникнення та попередження булінгу в закладі освіти»

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Відповідно до графіка засідання педагогічної ради

8.

Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу в закладі освіти

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Березень, 2022 р

Робота зі здобувачами освіти ліцею

9.

Психодіагностичне вивчення ймовірних ризиків проявів протиправної поведінки та моніторингу безпечності та комфортності закладу освіти та освітнього середовища методом анкетування та застосування проективних методик зі здобувачами освіти 1-11 класів

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Вересень-листопад  2022 р.

10.

Проведення тренінгів щодо формування ненасильницьких методів поведінки та виховання, вирішення конфліктів, управління власними емоціями та подолання стресу зі здобувачами освіти

1-11 класів

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Під час години психолога відповідно до розкладу

11.

Організація та проведення Всеукраїнського тижня з протидії булінгу зі здобувачами освіти 1-11 класів

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Вересень, 2022 р.

12.

Організація та проведення Тижня толерантності зі здобувачами освіти 1-11 класів

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Листопад, 2022 р.

13.

Просвітницька акція «16 днів проти насильства» зі здобувачами освіти 5-11 класів

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Листопад – грудень, 2022 р.

14.

Конкурс плакатів серед здобувачів освіти 5-11 класів «StopBulling»

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Грудень, 2022 р.

15.

Індивідуальні та групові консультації учасників освітнього процесу щодо дотримання прав людини, толерантної поведінки, недискримінації, співробітництва та взаємоповаги

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Протягом року

16.

Заняття з елементами тренінгу зі здобувачами освіти 5-11 класів «Спілкування з однолітками», «Як протистояти тиску однолітків», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі», «Вчимося безпечної поведінки в мережі Інтернет»

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Під час години психолога відповідно до розкладу

17.

Бесіди учнів щодо протидії булінгу з представниками поліції, соціальної служби тощо

Практичний психолог

Горденкова А.О.;

представники поліції та соціальної служби

Протягом року

18.

Моніторинг безпечності та комфортності закладу освіти та освітнього середовища шляхом опитування, анкетування та вжиття відповідних заходів реагування на виявленні випадки булінгу  серед здобувачів освіти 1-11 класів

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Квітень, 2022 р.

Робота з батьками здобувачів освіти

19.

Тематичні батьківські збори в класах  «Протидія булінгу в учнівському середовищі»

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Протягом року за потреби

20.

Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Листопад, 2022 р.

21.

Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей

Практичний психолог

Горденкова А.О.

Протягом року

 


Булінг у дитячому середовищі

😮☹😵Які ж насправді причини його виникнення та наслідки? Чи існують шляхи подолання цього явища?🤔
Відповідь на всі питання ми намагалися знайти 🔍🔍🔍під час години спілкування практичного психолога з учнями 7 класу 👩‍💻🧑‍💻А ще
🔷️дізналися про різницю між булінгом та конфліктом,
🔷️переглядали та обговорювали фільм про булінг у школі,
🔷️прогнозували майбутнє булера та його жертви,
🔷️слухали казочку про дівчинку Скріпочку📎📎📎, яка постійно потерпала від приниження й уже ніколи не змогла стати такою, як була раніше...



Буклет "Скажи насиллю Стоп!"





Протидія булінгу 




Формування безпечного освітнього простору, запобігання 


булінгу та мобінгу в освітньому закладі

Проблема булінгу – це соціальна проблема всього світу. Міжнародні дослідження PISA у 2015 вимірювали рівень булінгу, використовуючи відповіді з погляду постраждалих. Учням пропонувалося відповісти, як часто вони піддавалися певним діям за останні 12 місяців. До переліку цих певних дій входили прямі ознаки булінгу в освітньому середовищі, серед яких: інші учні спеціально залишали мене “не в темі” (соціальний булінг); інші учні насміхалися наді мною (вербальний булінг); інші учні мені погрожували (вербальний/фізичний булінги); інші учні викидали або знищували речі, що належать мені (фізичний булінг); інші учні били або штовхали мене (фізичний булінг); інші учні поширювали неприємні чутки про мене (соціальний булінг). У 2018 році Україна вперше буде долучена до міжнародного дослідження PISA, в якому передбачено анкетування учнів, адміністрації закладів освіти щодо стану соціального благополуччя та безпеки освітнього середовища. За даними Генпрокуратури та Держстату, щороку в Україні близько 2,5 тисяч дітей намагаються здійснити самогубство. Причиною 40% самогубств є булінг, який здійснюється над дитиною у школі, чи іншому навчальному закладі. Також важливо зрозуміти, що більшість дітей сприймають знущання як належне, тобто в таких ситуаціях є в статусі свідка, і не стають на захист жертв булінгу. Таких 90% – які щодня це бачать і нічого не роблять. За даними дослідження, проведеного ЮНІСЕФ у 2017 році, 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу (цькування); 24% дітей стали жертвами булінгу і 48% з них нікому не розповідали про ці випадки. Це тривожні цифри, особливо в той час, коли Україна переживає конфлікт, внаслідок чого майже 1,6 мільйона людей, у тому числі 220 тисяч дітей, стали внутрішньо переміщеними особами. Результати дослідження переконливо свідчать, що діти, закриті до спілкування, а також діти з сімей з низьким рівнем прибутку, піддаються булінгу вдвічі частіше, ніж інші.

Термін «Булінг» з’явився в 1990-х з легкої руки британського журналіста Ендрю Адамса. В перекладі з англійської це слово означає «хуліган». Науковці досліджують явище булінгу вже протягом десятиліть, але й досі не існує єдиного визначення даного поняття. У вікіпедії можна прочитати наступне визначення: булінг (цькування) (від англ. bully – залякувати, цькувати,задирати) — прояв агресії з подальшим залякуванням особистості і появою можливості її повного підпорядкування собі і своїм інтересам. Така поведінка дає можливість людині самоствердитися за рахунок когось, заслужити собі загальний авторитет.

А що ми знаємо про мобінг? Вікіпедія визначає, що мо́бінг — це систематичне цькування, психологічний терор, форми зниження авторитету, психологічного тиску у вигляді цькування людини у колективі, зазвичай, з метою його витіснення. Різниця між булінгом і мобінгом полягає в наступному: мобінг – це коли натовп нападає на одну людину, а булінг – це коли одна людина (хуліган, буллер) або декілька людей погрожують і залякують іншого.

Вперше (в 1958 р.) поняття «мобінг» застосував К. Лоренц. Він вжив англійське слово “mobbing” для позначення агресивної поведінки деяких тварин по відношенню до інших. Наприклад, мобінгом він називав ситуацію, коли зграя гусей атакувала і виганяла лисицю, яка на них напала. У 60-х роках XX ст. після публікації роботи шведського лікаря Гайнеманна, який порівняв жорстоке поводження дітей по відношенню до інших дітей з агресивною поведінкою тварин і назвав його мобінгом, термін отримав широку популярність. Мобінг не є рідкістю і в Україні. Проявляється мобінг найчастіше у вигляді морального переслідування, що часто зустрічається не лише в дитячих колективах, а й  серед коллег по роботі. Людину несправедливо критикують, ігнорують її успіхи і перебільшують прорахунки. Їй не надають потрібної інформації або спеціально подають неточні відомості. Часом просто- таки заважають виконувати службові обов’язки. Жертву мобінгу висміюють, ображають, принижують, виключають із соціального життя. Про неї можуть поширювати плітки чи зводити наклепи. Часом доходить навіть до фізичних дій. Мобінг з боку колег може спричинити елементарна заздрість, конкуренція, бажання знайти «цапа-відбувайла» чи перекласти на переслідуваного важку роботу. Психологічному тиску піддаються новачки або «білі ворони» в колективі. Як правило, його ініціаторами виступають неформальні лідери, які прагнуть виділитися. Якщо людям на роботі нудно і бракує гострих відчуттів, вони самі їх собі створюють, навіть шляхом інтриг. Але за всіх обставин, мобінг є свідченням нездорового психологічного клімату, а можливо й інших серйозних негараздів у колективі.

Булінг і мобінг завжди мають наслідки, часто – тяжкі і для постраждалих осіб, і для свідків, і для тих, хто здійснював насилля: це і можливі психічні розлади, і погіршення інтелектуальних здібностей, і захворювання невротичного характеру, і зниження імунітету, і головні болі, і думки про вбивство агресорів і вчинення суїциду. Також соціальні наслідки: ізоляція та антисоціальна поведінка (девіантна, адиктивна), проблеми зі спілкуванням у дитячому та дорослому житті, низька спроможність до кар’єрного зростання, алкоголізм, наркоманія, злочинність. У дітей, що постраждали від цькування, найчастіше формується замкнутість як особистісна риса, руйнується віра у соціум, довіра до людей, вони абсолютно не вміють спілкуватися з навколишнім світом, наповнені страхами, тривогами і відчувають себе безпорадними. Це може тривати від 2 до 3 років, якщо одразу не надати якісну психологічну та соціально-педагогічну допомогу.

Отже, цькування (булінг, мобінг) погано впливає на формування особистостей окремих учнів, мікроклімат у їхніх сім’ях та шкільну спільноту в цілому. Особливо небезпечною для психічного здоров’я дитини буде ситуація булінгу, яка триває довгий час, наприклад, кілька місяців. 

Маркери булінгу – це те, що виділяється в поведінці дитини, і на що треба звернути увагу в першу чергу, і не залишити без уваги, зокрема:

- небажання дитини йти до навчального  закладу (дитина називає різні причини);

-   наявні ознаки фізичного насилля (синці, подряпини, зіпсовані речі та ін.);

зміна поведінки дитини (дитина може бути надто спокійна, не хоче розмовляти, має смуток, депресивність, в’ялість у стосунках, або навпаки, підвищується агресивність, імпульсивність та ін.);

-  різноманітні соматичні захворювання, дитина скаржиться на болі в животі, в голові, в інших органах;

-   депресивний стан;

-   порушення сну (погано засинає, спить, розмовляє у сні, вскрикує та ін.);

-   агресія в поведінці, мові.

Профілактичні заходи в навчальному закладі для запобігання булінгу

Контроль викладачів за поведінкою учнів, взаємостосунками між дітьми (на перервах, у дворі). Дорослі, які працюють у дитячих колективах, повинні вчасно визначати ознаки боулінгу і своєчасно на них реагувати. Не можна недооцінювати ситуацію, приймаючи ситуації булінгу, мобінгу за пустощі. Робота класного керівника полягає у припиненні будь-яких проявів глузування, насилля, цькування і просто нетолерантного ставлення у колективі, у виконуванні своїх функціональні обов’язків щодо об’єднання групи, згуртування учнів, розробленні спільно з учнями правил поведінки, слідкуванні за їх дотриманням. Необхідно проводити класні години на теми булінгу, можливо, за участю практичного психолога чи соціального педагога. Важливо говорити про цю проблему з усім колективом в групі, розповідати учням про наслідки насилля, цькування, про відповідальність за такі дії, і формувати у них ефективні стратегії поведінки в таких ситуаціях, вчити, як захистити себе і допомогти іншим. Звертатися за допомога до шкільного психолога, який у свою чергу проведе спостереження під час навчального процесу, анонімні анкетування, консультації учнів, батьків і педагогів. За наслідками діагностичного дослідження буде можливо спланувати профілактично-просвітницьку, або корекційно-розвивальну роботу з групою чи окремими учнями. Використання вчителями різноманітних методів роботи для профілактики: робота з художніми творами, які торкаються проблеми цькування (під час читання учні співпереживають, порівнюють себе з героями твору, які відчувають страждання). Перегляд кінострічок відповідної спрямованості та проведення спільного обговорення переглянутого (наприклад, перегляд художнього фільму «Опудало» за повістю Ст. Железнякова (автор написав повість на основі випадку з внучкою). Написання творів (есе) на тему булінгу, моббінгу (у процесі написання твору учень може висловити своє ставлення, відчути проблему). Без батьківської допомоги, спрямованої на виявлення та запобігання цькування,також агресивних дій з боку дітей, не обійтися. Батьки здатні допомогти своїй дитині і запобігти цькуванню її в навчальному закладі.  Діти часто не знають, як самостійно розв’язати певні проблеми. Проблема булінгу – не виняток. Для батьків дуже важливо вміти попередити або належним чином відреагувати на ситуацію насилля, цькування, в які потрапляють їхні діти. Вони мають бути уважними, спілкуватися та підтримувати своїх дітей. Роль батьків полягає в тому, щоб підтримувати у дитини адекватну самооцінку; не піддавати її постійній опіці (гіперопіці); щоденно цікавитися у дитини не тільки навчальними досягненнями (оцінками), але і тим, як пройшов день (які відбувалися події протягом дня, особливо на перервах); запитувати про те, які у неї стосунки з однокласниками та вчителями; у яких заходах класу вона брала участь; чи спілкується вона зі старшими або молодшими дітьми. Якщо батьки помітили будь-які проблеми, потрібно серйозно поставитися до них, провести щиру бесіду з дитиною, при необхідності звернутися до вчителя чи практичного психолога. 


Немає коментарів:

Дописати коментар

4 травня – Міжнародний день протидії булінгу

День протидії булінгу присвячений боротьбі з однією з найбільш поширених проблем, із якими доводиться зіштовхуватися учням, вчителям і батьк...